Dzisiaj jest piątek, 6 grudnia 2024 r.
Imieniny obdchodzą: Jarema, Mikołaj, Emilian, Dionizja, Leontyna

Gmina Sulików podpisała umowę na wywóz odpadów komunalnych

Zakład Gospodarki i Usług Komunalnych w Lubaniu będzie odbierał śmieci z terenu Gminy Sulików przez najbliższe 1,5 roku. Gmina Sulików jako trzecia w regionie jednostka samorządowa w pełni sfinalizowała przetarg „śmieciowy”. W dniu 11 czerwca br. w Urzędzie Gminy Sulików podpisano umowę w tej sprawie, która będzie obowiązywać od 1 lipca br.

Zakład Gospodarki i Usług Komunalnych w Lubaniu był jedyną firmą jaka przystąpiła do ogłoszonego na początku maja br. przetargu. Zadaniem zakładu będzie m.in. odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości z terenu Gminy Sulików, przygotowanie harmonogramów odbioru odpadów, wyposażenie nieruchomości w pojemniki na odpady zmieszane oraz wyposażenie punktów selektywnej zbiórki odpadów. Zaoferowana przez zakład cena pozwala utrzymać stawki opłaty śmieciowej przyjęte przez Radę Gminy Sulików w uchwale, które wynoszą 12 zł w trybie segregowanym i 18 zł w niesegregowanym i są jednymi z najniższych w regionie. Zgodnie z umową odpady zmieszane oraz posortownicze będą odbierane od mieszkańców Gminy Sulików raz w tygodniu.

Przypomnijmy, że w 2011 roku Gmina Sulików wraz z Gminą Zgorzelec przystąpiły do porozumienia międzygminnego z Miastem Lubań w kwestii wspólnej realizacji inwestycji polegającej na budowie instalacji do kompostowania odpadów pochodzenia biologicznego. W pojedynkę samorządom trudno sprostać wymogom Unii Europejskiej, stąd decyzja gmin o przeznaczeniu wkładu pieniężnego w budowę wspólnej instalacji. Do porozumienia przystąpiły również samorządy m.in.: Gmina Wiejska Lubań, Gmina Leśna, Gmina Platerówka, Gminą Miejska Zawidów, Gmina Nowogrodziec, Gmina Pieńsk, Gmina Miejska Zgorzelec, Gmina Węgliniec, Gmina Gryfów Śląski, Gmina Olszyna i Gmina Siekierczyn.

W chwili obecnej realizowany jest projekt unijny, dzięki któremu powstaje biokompostownia, środki finansowe przekazane w ramach porozumienia przez gminy posłużyły za wkład własny w budowę instalacji. Koszt całego zadania przekracza 28,7 mln zł, z czego dofinansowanie stanowi 16,6 mln. Dzięki realizacji inwestycji poszczególne gminy mogą wykonywać zapisy Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami Komunalnymi, zgodnie z którym odpady wytwarzane na terenie gminy muszą trafić do najbliższej regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych - w tym przypadku zlokalizowanej w Lubaniu.

« powrót